“Het eindresultaat telt”
Tilstra heeft een fijne woning, prachtig gelegen op de Berg in Amersfoort. En toen er verbouwd moest worden, klopte ze bij Hertzinger aan. “Er was direct een klik. Het bedrijf verstaat de kunst om zich in te leven in de klanten en goed te luisteren naar hun wensen. De offerte zag er goed en degelijk uit en bovendien kwam Rob van Bekkum met een aantal ideeën op de proppen waar we zelf niet op waren gekomen.”
Er moest nogal wat gebeuren, vertelt Tilstra. “In de woonkamer zijn de vloer en het plafond vernieuwd, een schuifpui is vervangen door kozijnen en bij de entree is een halletje gesloopt en de garage uitgebouwd. Boven de garage kwam de entree naar het woonhuis. Daarbij werden nog allerlei aanpassingen gedaan op gebied van verwarming en elektra.”
Tilstra was te spreken over de gedetailleerde offerte. “Al hebben we er wel even op moeten wachten. Enfin, op basis van de offerte konden we her en der wat schrappen en aanvullen. Je wist gelijk welke gevolgen dat zou hebben voor het eindbedrag. We wilden alles voor 1 januari 2015 klaar hebben, omdat het verlaagde Btw-tarief toen zou worden geschrapt; later werd dat uitgesteld. Volgens de planning zou eind september begonnen worden en moest alles eind november klaar zijn. Voor die periode hebben we een flat gehuurd, met een optie voor een extra maand.” Dat bleek niet onverstandig, want “doordat de uitvoering trager verliep dan gepland kon Hertzinger ons huis net voor de kerst bewoonbaar opleveren.”
Een tegenvaller vond Tilstra de vertaling van de oorspronkelijke plannen naar de onderaannemers op de werkvloer. “Er liepen veel verschillende mensen rond. Vaak ging dat goed, maar de keuze voor bijvoorbeeld de elektricien viel ons tegen. We zijn echte audiofielen, dus we hadden heel specifieke eisen rondom stoppen, meterkast en aansluitingen. Geregeld werd dat niet goed begrepen, moesten we een mailtje sturen en werd het weer gecorrigeerd. Je moet er bovenop zitten.”
Tijdens de werkzaamheden aan het halletje werd asbest ontdekt. “Dat probleem is heel adequaat en flexibel opgepakt. Meteen werden diverse specialisten ingeschakeld en is bij de gemeente een spoedopdracht neergelegd voor sanering. Nog dezelfde week is iemand langsgekomen om alles in orde te maken. Binnen een week was het verholpen.”
De meeste hinder heeft Tilstra ondervonden van de uitloop in de planning. “Het was allemaal strak gepland. In november zat het weer bovendien tegen en is ondanks slechte weersverwachtingen begonnen met stucwerk aan de gevel. Het ging – zoals ik al vreesde – stormen en regenen en dus moest het werk worden stilgelegd. Daar baalde ik van want nu was reparatie noodzakelijk. In dit geval heeft Hertzinger te veel op z’n onderaannemers vertrouwd.”
Ondanks de vertragingen – de afronding moest over de winter worden heen getild – zou Tilstra Hertzinger altijd aanbevelen bij familie en vrienden. “Ze denken goed mee, rekenen schappelijke tarieven en als er wat fout gaat, wordt het opgelost. Uitvoerder Eduard is een kei, hij blijft altijd positief en is nooit chagrijnig onder tegenslag. Bovendien kunnen we over het eindresultaat alleen maar heel tevreden zijn.”